Eenvoudig innoveren in 4 stappen

Door eenvoudig te innoveren worden de innovaties sneller en beter

In de afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat nieuwe innovatie tools gekomen die aansluiten bij de toenemende onzekerheid bij veranderingen. Denk hierbij aan het Google Ventures’ Design Sprint Framework, Business Model Canvas, Value Proposition Design en Lean Startup. De laatste tijd is het me opgevallen dat ondernemers die dit wel kennen (en de grootste groep ondernemers kent ze nog geen van allen), dit niet gebruiken om eenvoudig te innoveren.

En eigenlijk is het vrij eenvoudig: het nieuwe innoveren is voor een belangrijk deel keuzes maken en gecontroleerd en meetbaar leren. En dan bedoel ik het business gedeelte van innoveren dat tot doel heeft om de product innovatie te ondersteunen, zodat met het product snel en efficient impact gemaakt wordt.
Om in korte tijd innovaties bij te sturen gebruik ik een paar onderdelen uit de nieuwste innovatie inzichten. Bij zowel innovatie coachings als in workshops wordt dit als verhelderend gevonden.

Maak keuzes in je business model

Eenvoudig business model Business Model Canvas - StartupInc

Het beste startpunt voor business innovatie vind ik eigenlijk altijd het Business Model Canvas. Door het invullen van alle gebieden, wordt er in ieder geval niets vergeten en wordt er over alle business aandachtsgebieden nagedacht. Het is het handigste om met de Value Proposition en Customer Segments te beginnen en ze op elkaar af te stemmen. Om de Value Proposition wat los te trekken van het product, stel ik hierbij meestal de vraag welke waarde ze aan de maatschappij willen toevoegen. De mooiste Value Propositions vind ik degene die het dichtst bij een missie of tag-line komen. De discussies over Customer segments zijn vaak lastig omdat de innovatie natuurlijk voor vrijwel iedereen geschikt is. Ik dring er altijd op aan om zo veel mogelijk verschillende segmenten te benoemen en dan een keuze te maken voor een segment. Het maken van die keuze is moeilijk maar cruciaal omdat elk segment een andere benadering vereist. De afgevallen segmenten zijn voor een volgende fase van de innovatie. Zodra het Customer Segment consistent is met de Value Proposities kunnen de overige business gebieden ingevuld worden. Ook hierbij is het van belang dat er keuzes gemaakt worden en hoe specifieker hoe beter.

Alles is aannames

Het opgetekende business zit vol met aannames, omdat de omgeving steeds sneller verandert is er steeds minder zeker. Daarom is het belangrijk om alle aannames expliciet te maken in een longlist. Zowel de aannames die onderliggend zijn aan het business model, maar ook andere aannames. Hierbij is het belangrijk dat de lijst met aannames aangevuld wordt door mensen met verschillende functionele achtergronden. Het is niet ongebruikelijk dat er 20 aannames benoemd worden, dus besteed hier voldoende tijd aan. Daarna moet de lijst gesorteerd worden met de aannames die het hoogste afbreukrisico hebben, of cruciaal zijn voor de business. En met de twee / drie belangrijkste aannames gaan we verder.

Eenvoudig aannames testen

Test en Learning cards om eenvoudig te innoveren!

Het doel van aannames testen is het specifiek leren en niet het verzamelen van argumenten waarom je gelijk hebt. De soort test hangt sterk af van de aanname en je product. Het kan variëren van telefonische interviews, tot technische prototypes. Om het maximale leer effect uit de test te halen, moeten de aannames en de manier waarop er getest gaat worden voldoende scherp zijn.

Ik ben er erg voor om de Strategyzer test card te gebruiken en de test kwantitatief meetbaar te maken. De resultaten van de test zullen leiden tot nieuwe inzichten. Om deze vast te leggen zijn de Learning Cards erg handig; denk er aan dat er meerdere learnings per test kunnen zijn. Omdat ik de pdf versies wat lastig vond om in powerrpoint handig te gebruiken, heb hier een (nederlandse)  powerpint versie van gemaakt. Die kan je HIER downloaden.

Interview tips: Als je iemand belt, zeg dan dat je aannames aan het testen bent en dat je nog niets te verkopen hebt; dat zorgt er in ieder geval voor dat je contact opener is. Houd het interview kort, bv 8 minuten telefonisch. Licht je concept toe (Value proposition) en stel je validatie vragen en een enkele andere gerelateerd aan je product bv over de prijs.

Terug naar tekenbord

In alle gevallen hebben de learnings consequenties. In een flink aantal gevallen zal het business model aangepast moeten worden en moet er opnieuw getest worden. Als de uitkomsten van de testen overeenkomstig zijn aan de verwachtingen, dan zijn er verschillende mogelijkheden:

  • Niet ambitieus genoeg geweest in het formuleren van de test.
  • Niet de meest riskante aannames getest.
  • Tijd voor een verdiepingsslag, gevolgd door meer testen en implementeren.

Er zijn gevallen bekend, waarbij er tientallen iteraties nodig waren voordat er begonnen werd aan het implementeren, dus denk niet te snel dat je de oplossing gevonden hebt.

Tenslotte

Het hebben van een klant is niet altijd bewijs. Vooral bij de zoektocht naar schaalbaar en herhaalbare innovaties, kan het hebben van een klant belemmerend werken bij het leren. Één klant is dus geen overtuigend bewijs.
Natuurlijk is er bij innovaties veel meer verdieping nodig, Het vast houden aan de bovenstaande stappen zorgt er in ieder geval voor focus op het business leer proces.

Ben je bezig met een innovatie en wil je hier in een groepsworkshop mee aan de slag dan is de workshop “Van Concept naar Business” wellicht de moeite waard.
PS deze blog is eerder verschenen op LinkedIN.

0 reacties op “Eenvoudig innoveren in 4 stappen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*