Noodzaak tot samenwerking bij innovatie

In de afgelopen periode is het me steeds duidelijker geworden dat grotere ondernemingen en Startups, elkaar nodig hebben om duurzaam innovatieve verbeteringen door te voeren. Op zich lijkt dat onverwacht, maar ze blijken elkaar goed aan te vullen.
Enterprises

Bij grotere bedrijven zie je steeds vaker dat ze zich (terecht!) steeds meer focussen op hun core activiteiten, zoals het verbeteren van hun processen en producten, klanten goed te woord te staan en behandelen. Dit doen ze met methoden als lean sixsigma, kwaliteit circels ed en ook worden daarin nieuwe methoden en technologieën voor ingezet, variërend van rightsourcing tot social media monitoring tools.
Daarnaast snijden ze allerlei frivoliteiten weg en worden steeds meer lean & mean. En als klant wordt je hierdoor vaak steeds beter geholpen.

Aan de andere kant moeten deze bedrijven innoveren om relevant te blijven. Helaas is innoveren de afgelopen paar jaar een stuk lastiger geworden. Op zich is het al jaren zo dat 60 tot 70 procent van innovaties afkomstig zijn van het MKB, maar de laatste tijd is de innovatie snelheid van Startups daar bij gekomen. Daarnaast gaan de technologische ontwikkelingen de laatste jaren steeds sneller; steeds meer apparaten raken connected, bijna overal zijn APPs voor en elektrische auto’s zijn ondertussen hip geworden. En ik verwacht niet dat de ontwikkelingen ophouden. De afgelopen periode heb ik ontwikkelingen gezien op het gebied van 3D printing (inclusief food printing), Life sceneces en materiaalkunde die me versteld hebben doen staan. Er zijn mensen die beweren dat door de exponentiële groei van nieuwe technologieën, over 5 jaar onze energie- en voedsel schaarste opgelost is. Kijk daarvoor ook eens bij de Singularity University.

Deze ontwikkelingen zijn voor steeds meer bedrijven niet te volgen en zeker niet bij te houden.

Startups

Aan de andere kant van het bedrijven spectrum, zijn er de Startups met briljante ideeën en oplossingen. Ze hebben in ieder geval allemaal te maken met uitdagende omstandigheden en veel komen niet tot een goed verkopend product. Een enkeling lukt het om zelfstandig een succes te worden, maar de meeste vinden een rol in een keten. Vaak helpen distributie of ontwikkel partners bij de essentiële snelle groei. Ook komt het voor dat startups werken aan een oplossing die beter tot zo’n recht zou komen als feature van een ander product, maar dit wordt door de founders niet altijd onderkend vanwege hun eigen noodzakelijke focus. Daarnaast komen ze vrijwel altijd structureel geld tekort, want ze zitten nog in de ontwikkel fase, waarbij er nog geen of nauwelijks omzet gegenereerd wordt.

Dus ook startups moeten samenwerking zoeken voor verdere groei.

Synergie

Het is opvallend hoe goed de beperkingen / lacunes van enterprises en Startups elkaar aanvullen. Zo kan een enterprise een uitstekend distributie kanaal zijn voor een Startup, waarbij de enterprise een nieuwe feature kan aanbieden aan z’n klanten, terwijl de Startup zich kan blijven richten op het door ontwikkelen van de oplossing. Een andere mogelijkheid is het simpel weg aangaan van een klant – leverancier relatie, waarbij de Startup een launching customer heeft en de enterprise een innovatie in z’n proces kan opnemen. Een meer fundamenteel andere manier van samenwerken, is de mogelijkheid waarbij de enterprise zijn core capabilities, ter beschikking stelt aan developers en Startups om hun eigen business eenvoudiger op te bouwen. Dit past zeer goed in de huidige API first beweging, waarbij organisaties hun IT mogelijkheden als bouwblok aanbieden. Het is natuurlijk ook mogelijk om eenvoudigweg een kapitaal relatie aan te gaan, waarbij de Startup cash krijgt om door te groeien en de enterprise een strategische optie voor de toekomst heeft. Een overname is natuurlijk ook mogelijk en vaak is dit de zogenaamde exit strategie van een Startup.

Er is dus duidelijk dat samenwerken bij innovatie niet alleen zeer gewenst is, maar zeker ook goed mogelijk. Het is wel zo dat de individuele ontwikkelingen een zeer grote faal kans hebben (80% bij tientallen innovatie cases) en zijn mi alleen maar effectief te gebruiken als de grotere ondernemingen, slim en met onderkenning van het risico, samen te werken met Startups.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*